Søndag d. 21. marts kl. 15.00 (aflyst ny dato tilgår)

Tue Lautrup, violin
Sarah Lucy Foldager, violin
Luminata Marin, bratsch
Brian Friisholm, cello

Artos Kvartetten består af fire erfarne musikere, som alle er solospillere i Aarhus Symfoniorkester. Strygekvartetten er opstået ud af et venskab og fælles kærlighed til strygekvartetrepertoiret. Visionen er, at spille strygekvartet på allerhøjeste niveau og repertoiret er i øjeblikket de allerstørste strygekvartetter af bla. Schubert, Shostakovich, Beethoven og Ravel.

De fire erfarne musikere er alle solospillere i Aarhus Symfoniorkester. Den startede for alvor i sommeren 2018 og har siden haft travlt med koncerter og CD planer.

Tue Lautrup er uddannet i Aarhus og Paris, ved henholdsvis Prof. Tutter Givskov og Prof. Ami Flammer fra Conservatoire de Paris. Han debuterede i 1997 og var i årene ‘00-’12, ansat i DR Symfoniorkestret.

Ud over at være yderst efterspurgt som solist, underviser og kammermusiker, kan man bla opleve Tue Lautrup på ‘Dacapos’ seneste box-udgivelse af Carl Nielsens samlede kammerværker, i de sjældent opførte værker for soloviolin. I sit årelange makkerskab med pianisten Jacob Nielsen, udkom i 2003 en udgivelse med violinsonater af Franck, Prokofiev og Debussy på forlaget ‘Classico’.

Sarah Lucy Foldager er født og opvokset i Nashville, også kaldt “Music City” i USA. I 2010 fik hun en bachelorgrad fra the New England Conservatory of Music, og i 2012 en mastergrad fra Det Jyske Musikkonservatorium.

Hun har været ansat i adskillige amerikanske orkestre og som 21-årig koncertmester i MetroWest Symphony Orchestra. Hun er i dag leder af 2. Violingruppen i Aarhus Symfoniorkester.

Luminita Marin er uddannet i Bucharest, Rumænien, på George Enescu Music School og musik konservatoriet. Hun er vinder af en lang række priser og konkurrencer har jævnligt optrådt i bl.a. Rumænien, Danmark, Frankrig og Brasilien som kammermusiker og solist.

Luminita Marin har været ansat som solobratschist i Sao Paulo Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic og Odense Symfoniorkester.

I 2014 vandt hun stillingen som 1. solobratschist i Aarhus Symfoniorkester.

Brian Friisholm er uddannet af professor Harro Ruijsenaars på Det jyske Musikkonservatoriet i Aarhus og hos Walter Nothas i München.

Debut koncert fra DJM i 2000 med Det jyske Ensemble og dirigent Thomas Søndergaard. Cellist i Det jyske Ensemble fra 1998-2008
2.-solocellist i Århus Symfoniorkester 2007-

Han er en efterspurgt kammermusiker og solist, og har bl.a. fået tilegnet 8 nye solo-kompositioner med støtte fra Kulturstyrelsen og er med disse værker yderst aktiv i landets kirker og musikforeninger