randerskammerorkester

Søndag d. 24. januar kl. 15.00

Randers Kammerorkester er Danmarks eneste permanente professionelle kammerorkester. Det blev grundlagt i 1945 og spiller hvert år omkring 110 koncerter, der tæller orkesterog kammerkoncerter i Randers og det øvrige Danmark, slotskoncerter, skolekoncerter, børnekoncerter og operaforestillinger.
Randers Kammerorkester er særdeles aktiv inden for dansk musikliv, både hvad angår det klassiske repertoire og den nyere musik. Det har gjort sig gældende inden for stort set alle musikgenrer og har også afgørende gjort sig gældende i udlandet. Det har således optrådt i bl.a. Kina, Rusland, Grønland, Island, Estland, Syrien, Italien, Skotland, Norge og Sverige.

Randers Kammerorkesters udvidede blæserensemble præsenterer tre værker af Mozart, Gounod og Beethoven, der alle giver lejlighed til at nyde klangen og sammenspillet mellem fløjterne, oboerne, klarinetterne, fagotterne og hornene.
Selv om der er 100 år mellem programmets to værker af Mozart og Gounod, er de i tæt familie med hinanden. Gounod komponerede således sin Petite Symphonie med Mozarts Serenade i Esdur som inspiration.
Kendetegnende for begge værker er rækken af umiddelbart iørefaldende og charmerende melodier. Beethovens Oktet er et ungdomsværk, og i slutningen af 1700-tallet var det ligesom Mozarts Serenade så populært, at det blev spillet både i gaderne, på caféerne og i koncertsalene.

Læs mere om orkestret og dets arbejde på www.randers-kammerorkester.dk