Søndag d. 7. april kl. 15.00

Lena Kildahl, fløjte
Henrik Brendstrup, cello
Frederik Munk Larsen, guitar

Trio Ritornello blev dannet i 2012 da tre kollegaer på Det Jyske Musikkonservatorium blev inviteret til at give koncert og undervise på universitetet i Istanbul. Ensemblet opstod idet de 3 musikere forinden havde spillet sammen i forskellige duokonstellationer og med den baggrund var der basis for meget varierede koncertprogrammer, hvilket ensemblet fortsat og til stadighed dyrker.

Trio Ritornello består af professor og cellist Henrik Brendstrup, Lektor Frederik Munk Larsen på guitar og Solofløjtenist i Aarhus Symfoniorkester Lena Kildahl Larsen, der tillige underviser på Det Jyske Musikkonservatorium.
Trioens navn udspringer af ordet Ritornel, der i musikkens verden er en tilbagevendende sats, melodi eller et motiv. Således vender triokonstellationen hele tiden tilbage i Trio Ritornellos koncerter.

Ved koncerten medtager Trio Ritornello en gæst. Programmet varieres af duoer, trioer og som noget særligt spilles til denne lejlighed en Kvartet af Schubert. Ud over Schubert er der på programmet værker af J.S. Bach, Devienne, De Falla og Bent Lorentzen – dertil kommer en mulig uropførelsen af den unge schweiziske komponist ( og guitarist ) Tobias Krebs, der komponerer værket til netop Trio Ritornello. Koncerten bliver dermed en rejse i både tid og sted; fra barok til nutidig musik – fra sydlandske eksotiske klange til nyere skandinaviske toner.

En af trioens medlemmer Lena Kildahl stammer fra Skive, og nogle husker måske hendes flotte optræden ved Otto Lindums 80 år fødselsdag i Skive Teater, hvor hun spillede sammen med Maren Marie Tange. Hende husker vi fra foreningens koncert med de to ”Skivesopraner”. Lena Kildahl har således været elev på Skive Musikskole. Hun ligger ikke på den lade side, men har for tiden store overvejelser om et helt nyt ensemble. Det bliver formodentligt et ensemble bestående af 7-8 faste medlemmer, evt. med nogle løst tilknyttede musikere i de tilfælde, hvor besætningen og musikken kræver det. Men med Trio Ritornello kan vi se frem til en velklingende koncert.