Ensemblet MidtVest

EnsembleMidtVest blæsere

Søndag d. 23. november kl. 15.00

Ensemble MidtVest består som bekendt af 11 unge, ambitiøse og deciderede klassiske musikere med speciale i kammermusik. Vi skal denne gang høre deres blæsekvintet. Der er tale om prisvindende individualister, uddannet fra nogle af verdens bedste konservatorier, der i deres udøvelse af musikken smelter sammen til ét ensemble og formidler et bredt repertoire af klassiske kammermusikværker på et internationalt niveau.
Ensemblet blev etableret i 2002 og er kendt for sin ambitiøse og kreative programlægning med fokus på den kunstneriske kvalitet og nytænkning af den konventionelle klassiske koncertform. Besætningen, der består af en strygekvartet, en pianist, en ekstra violinist og en blæserkvintet, giver fleksibilitet og en rig mulighed for et varieret og mangefarvet program med forskellige besætningskonstellationer: fra en intim duo til en klangfuld nonet. Siden sommeren 2009 har ensemblet boet på HEART – Herning Museum of Contempory Art med egen koncertsal.
Ud over den traditionelle kammermusik arbejder ensemblet med improvisation med henblik på at udvikle et fælles og unikt musikalsk sprog, hvor grænser mellem musikalske stilarter og genrer ikke eksisterer, men hvor intuition, samspil og kreativitet styrkes. I den forbindelse har jazzmusikeren Carsten Dahl været tilknyttet som kunstnerisk konsulent for ensemblet siden 2007.
I 2006 vandt Ensemble MidtVest DRs P2-pris for årets bedste danske cd-udgivelse i kategorien kammermusik for indspilningen af klaverkvartetter af Mozart og Brahms.
Ensemble MidtVest er et af Danmarks fem klassiske basisensembler. Det støt-tes af Statens Kunstfonds Musikudvalg samt af de fire kommuner Herning, Holstebro, Ikast-Brande og Struer. Herudover samarbejder ensemblet med adskillige sponsorer.
Til koncerten bliver der fremført værker af Rossini, Debussy, Ravel, Jolivet og Messiaen