esbjergensembleSøndag d. 23. april kl. 15.00

Francois Devienne: Fagotkvartet i g-mol op. 73 nr. 3

Per Nørgård: Tre Scener for slagtøj og ensemble

Johannes Brahms: Klarinetkvintet

Kammermusik opfattes normalt som et intimt, samtalende samspil mellem flere ligestillede instrumenter, hvor hvert enkelt instrument bærer sin egen stemme. Alligevel er der i tidens løb også skrevet en del kammermusik hvor et instrument får en særlig betydning i gruppen: Fordi instrumentet har en mere eller mindre dominerende solistisk funktion og ofte også fordi instrumentet måske har en lidt anden karakter end de andre. Og ikke sjældent er disse stykker også skrevet direkte til en musiker, som har inspireret komponisten særligt.

Sådanne ”mini-solist-koncerter” var allerede meget udbredt i wienerklassikken i form af kvartet-ter for et enkelt blæseinstrument og tre strygere. Første stykke vi skal høre, er en sådan kvartet for fagot og strygere, komponeret omkring år 1800 af François Devienne. Det sidste er regnet for et af højdepunkterne i denne genre skrevet af Johannes Brahms, der ikke veg tilbage for en stærkt udvidet harmonisk og klanglig farvepalet. Hans udtryk er mørkfarvet og ofte med svulstige melodier, men samtidigt er hans musik altid præget af en stram struktur og en meget klar systematik. For kammermusikere er Brahms noget af det mest givende og udfordrende at spille.

Per Nørgård har gennem mange år haft en enorm betydning for dansk musik og for yngre danske komponister; som lærer, inspirator og kunstner. Hans musik er helt enestående, og det unikke ved Nørgårds musik er, at han nærmest opfinder musik på ny. Tre Scener er komponeret til Es-bjerg Ensemble i 2010 og særligt til ensemblets slagtøjsspiller Christian Martinez. Det er indspil-let, og ensemblet har turneret med det i flere sammenhænge, og giver et uddrag fra denne milepæl også ved denne koncert.